Auta stare i nowe, ale mechanika ta sama

go na obrotowy, będąc elementem mechanizmu korbowego. Nazwy wał korbowy i wykorbiony stosowane bywają zamiennie, lecz podawanym kryterium podziału jest posiadanie przez wał korb (wał korbowy) lub wykorbień (wał wykorbiony). Zwy

Auta stare i nowe, ale mechanika ta sama

Wał korbowy - co to?

Wał korbowy (lub wał wykorbiony) ? rodzaj wału, posiadającego czopy przesunięte względem swojej osi. Służy zwykle do zamiany ruchu posuwisto-zwrotnego na obrotowy, będąc elementem mechanizmu korbowego.

Nazwy wał korbowy i wykorbiony stosowane bywają zamiennie, lecz podawanym kryterium podziału jest posiadanie przez wał korb (wał korbowy) lub wykorbień (wał wykorbiony). Zwyczajowo wałem korbowym nazywa się wał będący częścią silnika tłokowego, sprężarki tłokowej i podobnych im urządzeń.

W budowie wału korbowego wyróżnić można czopy główne(1), leżące w osi łożysk wału i o trochę mniejszym przekroju czopy korbowe(2), oddalone od tej osi.

Najczęściej spotykane są stalowe wały kute, rzadziej stosuje się odlewane wały żeliwne (żeliwo sferoidalne lub perlityczne). Wały korbowe odkuwane są ze stali węglowej bądź rzadziej ze stali stopowej. Kształt wału zależy głównie od układu i liczby cylindrów i kolejności zapłonu.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wa%C5%82_korbowy


Parę słów o przepustnicy

Przepustnica ? element armatury (rodzaj zaworu motylkowego) służący do regulacji przepływu medium, poprzez obrotowy ruch łopatki (zazwyczaj w kształcie dysku) umieszczonej wewnątrz kanału (oś łopatki jest prostopadła do osi kanału).

Jest elementem gaźnika, a w silnikach z wtryskiem paliwa samodzielnym elementem.

W parowozach regulacja odbywa się zazwyczaj przy zbieralniku pary w kotle. Zdarzają się rozwiązania (np. w Ty246) gdzie przepustnica jest za przegrzewaczem - takie rozwiązanie jest korzystniejsze.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Przepustnica


Czy warto ignorować małe usterki?

Czasem wydaje się nam, że mała usterka w samochodzie nie musi być naprawiona od razu i możemy poczekać, aż będzie ku temu okazja. Tak naprawdę nawet najmniejsza awaria, z pozoru nieistotna błahostka może zagrażać naszemu bezpieczeństwu na drodze i w związku z tym nigdy nie wolno nam bagatelizować takich przypadków. Każda awaria powinna być naprawiona od razu, dzięki czemu auto będzie sprawne i nie sprawi nam żadnych dodatkowych problemów. Warto pamiętać, że często podróżują z nami także inne osoby i to właśnie na nas spoczywa odpowiedzialność, jeśli zostaną one poszkodowane w przypadku kolizji drogowej, która spowodowana będzie złym stanem technicznym naszego pojazdu. Każde auto powinno być całkowicie sprawne, jeśli chcemy się nim poruszać.