Mechanika pojazdów - co, gdzie i jak?

ie dolotowym, względnie blisko zaworów dolotowych (aby mieszanka paliwowo-powietrzna trafiała w całości i jak najszybciej do cylindrów) lub, przy wtrysku bezpośrednim, umieszczonych wprost w głowicy cylindra (analogicznie do świec

Mechanika pojazdów - co, gdzie i jak?

O wtryskiwaczach

Paliwo podawane przez układ zasilania trafia odpowiednimi przewodami lub kolektorami do wtryskiwaczy, przy wtrysku pośrednim rozmieszczonych typowo w układzie dolotowym, względnie blisko zaworów dolotowych (aby mieszanka paliwowo-powietrzna trafiała w całości i jak najszybciej do cylindrów) lub, przy wtrysku bezpośrednim, umieszczonych wprost w głowicy cylindra (analogicznie do świec zapłonowych). Wtryskiwacze są szybkimi i dokładnymi zaworami, otwierającymi przepływ paliwa na założony czas, rzędu milisekund, i zespolonymi z odpowiednią dyszą, rozpylającą wypływające pod ciśnieniem paliwo, w celu jak najszybszego odparowania i wymieszania z powietrzem w układzie dolotowym lub w cylindrze. Dysze zintegrowane (czyli w praktyce - całe wtryskiwacze) charakteryzuje, przy założonym ciśnieniu zasilania paliwem i jego rodzaju, przepływ paliwa podawany w litrach/minutę itp. jednostkach, oraz kształt rozpylanej "chmury" paliwa, podawany np. jako kąt stożka rozpylanej "chmury" - są to ważne parametry dobierane pod kątem całego układu i silnika. Obecnie powszechnie używane wtryskiwacze to zawory sterowane elektromagnetycznie z iglicą ułożoną podłużnie wzg. dyszy i kanału paliwa. Historycznie używano zaworów sterowanych elektrycznie, pneumatycznie, mechanicznie itd, z różnymi układami elementów zamykających - jednym z głównych czynników wpływających na upowszechnienie układów wtrysku paliwa było opanowanie produkcji prostych, dokładnych i niezawodnych wtryskiwaczy elektromagnetycznych, w miejsce rozbudowanych mechanicznie i zawodnych zespołów. Należy zauważyć, że wtryskiwacze pracują tysiące razy na minutę, w podwyższonej temperaturze, i oczekuje się od nich powtarzalności pracy i trwałości przez wiele lat, co stawia duże wyzwania użytym materiałom i technologiom.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Wtrysk_paliwa


Co można samodzielnie naprawić w samochodzie?

Każdemu z nas może przydarzyć się awaria samochodu, co skutecznie ogranicza naszą swobodę oraz daje nam powód do dodatkowego stresu. Zawsze pragniemy, by nasze auto było sprawne, więc jeśli już coś się zepsuje, powinniśmy szybko rozpocząć naprawę. W zależności od tego, jakiego rodzaju usterka się pojawiła, możemy zrobić to na wiele sposobów. Z niektórymi rzeczami warto oczywiście udać się do mechanika, jednak te drobne problemy, jak chociażby wymiana wadliwych wycieraczek, z łatwością naprawimy samodzielnie. Jeśli nie do końca wiemy jak to zrobić, możemy poszukać w Internecie odpowiedniego poradnika, który nam to wszystko ułatwi.


Z czego składa się autoalarm?

pilot ? otwiera i zamyka centralny zamek, uzbraja system autoalarmu, wywołuje funkcję panic (odstrasza potencjalnego złodzieja, gdy ten manipuluje przy samochodzie), włącza funkcję lokalizacji pojazdu na parkingu,
centralka alarmowa (sterownicza) ? element odpowiedzialny za prawidłowość funkcjonowania autoalarmu (odczytuje sygnały z czujników alarmowych i uruchamia urządzenia sygnalizujące),
syrena alarmowa ? emituje dźwięki sygnalizując włamanie do samochodu,
czujnik spadku napięcia ? wykrywa spadek napięcia w instalacji alarmowej (np. włączone podświetlenie kabiny lub ruch siłowników zamka centralnego),
czujnik ruchu wewnątrz pojazdu ? rozpoznaje ruch wewnątrz pojazdu (gdy aktywny jest autoalarm); stosuje się jednocześnie kilka czujników ruchu (ultradźwiękowe); sonda (nadajnik i odbiornik jednocześnie) odbiera sygnały od czujników ruchu (szyba przednia, boczna i tylna); zakłócenie w wytworzonym polu ultradźwiękowym (np. wybicie szyby lub wrzucenie przedmiotu) automatycznie włącza sygnały alarmowe,
czujnik uderzeniowy ? reaguje na uderzenie w stojący pojazd; funkcja prealarmu ? emitowany jest sygnał dźwiękowy ostrzegawczy bez uruchamiania syreny alarmowej,
czujnik ruchu samochodu ? zabezpiecza pojazd przed nieuprawnionym odholowaniem lub podniesieniem. Są to zazwyczaj czujniki pochylenia albo kątowe (uruchomienie autoalarmu powoduje zapisanie aktualnego położenia pojazdu). Niekontrolowana zmiana ? traktowana jako odstępstwo od zadanego stanu ? powoduje uruchomienie sygnalizacji alarmowej (sygnał dźwiękowy lub sygnały optyczne świateł mijania lub kierunkowskazów),
immobiliser ? elektroniczne zabezpieczenie przed uruchomieniem pojazdu (klucz kodowy lub transponder umieszczony w pilocie),
układ przeciwporwaniowy ? (z ang. anti-hijack system) ? w przypadku uprowadzenia pojazdu przez nieuprawnioną osobę pojazd zostaje zatrzymany (np. kradzież metodą na stłuczkę lub kółko; nieświadomy niczego kierowca wychodzi na zewnątrz, zostawia kluczyki w stacyjce; w tym czasie napastnik wsiada naprędce za kierownicę i odjeżdża w siną dal; inny przypadek ? kierowca zostaje siłą wyciągnięty z pojazdu); funkcja jest resetowana za pomocą ukrytego przycisku lub podanie kodu, który zna właściciel/kierowca pojazdu. Wraz z uruchomieniem silnika układ ten jest aktywowany. Każdorazowe otwarcie, a następnie zamknięcie drzwi (np. konieczność otwarcia bramy wjazdowej na posesję lub do garażu) wymaga naciśnięcia ukrytego przycisku lub podania kodu; jeżeli kierowca tego nie uczyni, włącza się sygnał ostrzegawczy; po przekroczeniu określonego czasu (np. 30 sekund) samochód zostaje unieruchomiony.

Źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Autoalarm